تحلیل رفتار محیط‌زیستگرایانه پرورش‌دهندگان ماهی شهرستان سبزوار با استفاده از مدل ارزش-باور-هنجار

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه تهران

2 دانشگاه تهران

3 دانشگاه فردوسی مهشد

چکیده

سابقه و هدف: عوامل مختلف از جمله افزایش جمعیت و رشد مصرف گرایی باعث افزایش فشار بر منابع طبیعی و ایجاد بحران‌هایی در این زمینه شده است. آبزی پروری نیز به عنوان یک فعالیت کشاورزی که هدف تامین نیاز غذایی و سلامت جمعیت را دارد، به دلیل خصوصیات و شرایط لازم برای استقرار و عملیات پرورش می‌تواند دارای اثرات متفاوتی بر محیط‌زیست باشد. با این حال، رفتارهای محیط‌زیستی می-تواند اثرات محیط‌زیستی این فعالیت‌ها را کاهش دهد. مدل ارزش-باور-هنجار در مطالعات مختلف مورد استفاده قرار گرفته و توانسته است که رفتارهای محیط‌زیستی افراد را در زمینه‌های مختلف تبیین کند. این تحقیق با هدف مدل‌یابی رفتار محیط‌زیستگرایانه پرورش دهنگان ماهی با تأکید بر نظریه ارزش - عقیده - هنجار در شهرستان سبزوار انجام گرفت.

مواد و روشها: جامعه آماری این پژوهش، شامل پرورش‌دهندگان ماهی در شهرستان سبزوار بودند. حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی-مورگان 112 تعیین شد. برای جمع‌آوری اطلاعات از پرسش‌‌نامه‌ محقق ساخت استفاده شد. تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS23 و Smart Pls انجام شد.

یافته‌ها: نتایج به دست آمده‏ی شاخص‏های برازش در مدل نشان داد که این مقادیر در حد استاندارد هستند. این نتیجه بیانگر آن است که مدل استفاده شده برای بررسی قصد پرورش‌دهندگان ماهی برای انجام رفتارهای محیط‌زیستگرایانه از برازش مناسبی برخوردار است. همچنین بر اساس یافته‌های پژوهش، تمامی فرضیات تحقیق در مدل ارزش- باور – هنجار تایید شدند. نتایج نشان داد که متغیرهای تحقیق در این مدل قادرند که 8/71 درصد از قصد جامعه آماری را برای انجام رفتار

کلیدواژه‌ها

موضوعات