بررسی رفتارهای زیست محیطی دانش‌آموزان بر اساس محتواهای آموزشی (مورد: دبیرستان‌های شهر سمنان و روستاهای اطراف)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد بازاریابی مدیریت گردشگری، دانشکده گردشگری، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

2 کارشناس ارشد اکوتوریسم، دانشکده کویرشناسی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران

چکیده

امروزه بروز معضلات زیست‌محیطی و روند فزاینده آن و خطراتی که کره زمین را تهدید می‌کند چالش‌ مهمی فراروی جوامع است و حفظ طبیعت با تغییر در دانش‌، تفکر و عملکرد ما درباره مسائلی که بیش از این انجام داده‌ایم امکانپذیر است. و این زمانی رخ خواهد داد که بیاموزیم؛ و در این میان آنچه قابل تأمل است نقش محتوای کتاب‌های آموزشی ونظام آموزشی بر رفتارهای زیست‌محیطی می‌باشد. لذا این پژوهش با هدف بررسی مقایسه‌ای محتوای آموزشی و تأثیر عوامل جانبی در بروز رفتار‌های زیست‌محیطی و اکوتوریسمی در دانش‌آموزان شهر و روستا به انجام رسیده است. روش تحقیق در این مطالعه روش توصیفی- تحلیلی بوده که با انتخاب از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای ساده از میان دانش‌آموزان مقطع متوسطه دوره اول شهر سمنان و روستاهای اطراف آن صورت گرفته است. اطلاعات مورد نیاز تحقیق از طریق پرسشنامه در سه بخش و با پنجاه گویه در بهار سال 95 جمع‌آوری گردیده است و با استفاده از نرم‌افزار spss مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج تحقیق حاکی از آن است تفاوتی در بین دانش‌آموزان شهر و روستا از نظر رفتارهای زیست محیطی وجود ندارد و تفاوت معناداری از نظر عملکرد زیست‌محیطی مطلوب‌، میان دانش‌آموزان دختر و پسر و دانش‌آموزان مدارس شهر و روستا دیده نشد؛ اگر چه سطح سواد والدین بر تقویت رفتارهای زیست‌محیطی و اکوتوریسمی دانش‌آموزان مؤثر بود. همچنین دانش‌آموزان نگرش مثبت به محتوای کتاب داشتند و افزایش آگاهی دانش‌آموزان در مورد مسائل زیست‌محیطی که در محتوای کتاب گنجانده شده بود، بهبود بیست درصدی در عملکرد آنان را موجب گردید.

کلیدواژه‌ها