تحلیل فراوانی وقوع موج سرما در استان سمنان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی مقطع دکتری مدیریت و کنترل بیابان، دانشکده کویر شناسی، دانشگاه سمنان، ایران

2 گروه مدیریت مناطق خشک و بیابانی، دانشگده کویر شناسی دانشگاه سمنان

10.22075/ceasr.2024.32405.1023

چکیده

سابقه و هدف: موج‌ سرما یکی از پدیده‌های طبیعی است که در اقلیم‌های سرد و در فصل زمستان و پاییز رخ می‌دهد. رخ دادن این پدیده گاها باعث نابودی کامل محصولات کشاورزی و باغبانی خواهد شد. پایش و پیش‌بینی رخداد موج سرما اهمیت فراوانی در برنامه‌ریزی جهت مدیریت صحیح در مقابله با این مخاطره دارد.

مواد و روش‌ها: هدف از این مطالعه بررسی و تحلیل داده‌های مربوط به موج‌های سرما در استان سمنان، و شناخت بهتر این پدیده و ارائه راهکارهایی برای مدیریت صحیح آن است. بدین‌منظور کمینه دمای روزانه در دوره آماری 1980 تا 2020 بررسی و تحلیل شد و سپس دمای حداقل استاندارد شده (Z) تعیین گردید تا بر اساس آن امواج سرمایی رخ داده طی این دوره در سطح استان استخراج گردد.

یافته‌ها: نتایج نشان داد که شهرستان‌ سمنان دارای بیشترین تجربه وقوع موج سرما با دوام بالا بوده است (سال 1386، دو موج سرما با دوام 3 و 7 روزه و در سال 1395 یک موج سرما با دوام 6 روز). دمای سردترین روز سال طی رخداد موج سرما مربوط به ایستگاه شهمیرزاد (4/16- درجه سانتی‌گراد) و پس از آن ایستگاه‌های شاهرود و میامی با حداقل دمایی مشابه (2/14- درجه سانتی‌گراد) در آذر ماه سال 1395 بوده است.

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های تحقیق می‌توان نتیجه گرفت که وقوع موج سرما در استان سمنان تقریبا با یک دوره بازگشت ده ساله بدیهی است و اتخاذ برنامه‌های صحیح مدیریتی برای کاهش خسارات ناشی از این مخاطره بسیار ضروری است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات